Saturday, April 16, 2005

Lekker weertje?

Terwijl ik nog een weekje aan het zwoegen ben voor ik richting Sint Maarten kan, geniet mijn vriendin daar al met volle teugen. Het is carnaval op het eiland en daar rondomheen zijn er ook allerlei andere festiviteiten zoals een literatuurfestival. Ik ontvang jaloersmakende sms-jes met de klacht 'het is hier zo heet', terwijl ik op zaterdagochtend achter mijn PC aan het werk ben omdat het afmoet voor mijn vakantie. Over mijn schouder zie ik dat het koud en nat is. En hij zag dat het niet goed was - om maar even een niet onbelangrijk werkje uit de wereldliteratuur te parafraseren.

Over het weer gesproken - volgens yahoo weather is het weliswaar 31 graden de komende dagen, maar er zijn ook 'AM showers', oftewel ochtendbuien. Gelukkig is er - zoals zo'n beetje elke dag - wat wind. Een metereoloog moet me maar eens uitleggen hoe dat nou zit met luchtvochtigheid en het zgn. 'dewpoint'. Bij een een hoge temperatuur en luchtvochtigheid van 74% op Sint Maarten ontstaat dauw bij een temperatuur van 21 graden. In Utrecht is de luchtvochtigheid vandaag 93% en de temperatuur 12 graden, terwijl dauw pas ontstaat bij 7 graden. Maakt de wind - 16 vs. 11 km/u - dan zo'n groot verschil?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home