Tuesday, April 05, 2005

Mensensmokkel, logica en taaldingetjes

Eerder meldde ik de opgepakte illegalen op Statia. Bij de laatste telling ging het in totaal om 45 personen, waaronder twee kinderen. Het geval wil dat tegen deze mensen werd gezegd dat ze naar St. Thomas zouden worden gebracht. Daarvoor moesten ze bovendien 1000 dollar lappen. Aangekomen voor de kust van Statia was de bestemming zogenaamd bereikt en moesten de mensen het laatste stuk zwemmen. In ieder geval 1 persoon heeft dat niet overleefd. Kortom, dit is een vreselijk verhaal van mensensmokkelaars die over lijken gaan.

Het hoofdredactioneel commentaar van The Daily Herald gaat hierop in. Daarbij zegt de krant 'zich moeilijk aan de indruk te kunnen onttrekken dat de verdachte niet alleen schuldig is aan mensensmokkel, maar ook nog aan oplichting en misschien nog wel meer'. NOU JA! Er is hier iemand doodgegaan! Dood door schuld (op zijn minst) lijkt me hier een waarschijnlijke uitkomst van het onderzoek. In vergelijking daarmee lijkt oplichting me nogal een klein vergrijp. Ook mensensmokkel lijkt me ernstiger dan oplichting. Het klinkt bijna net zo gek als: 'we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat deze overtreding van Rijkaard niet alleen een rode kaart waard was, maar ook nog een gele'. Nogal wiedes, lijkt me. Maar goed, misschien is dit weer zo'n taaldingetje...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home